En jaksa tapella sen huuto.net-tyypin kanssa, joten kiukuttelen tänne.

Hän käski laittaa palautetta, siis sellaisen virallisen palautteen, joka tuolla kuuluu laittaa. Kaikki paitsi arvosana positiivinen tulkitaan vakavaksi vilpiksi, mutta laitoin silti "neutraalin". Viestissä kerroin, että puhelin tuli nopeasti ja yhteydenottokin oli nopea, mutta puhelimessa oli häiritsevä vika, jota ei voinut olla huomaamatta. Laitoin samat tiedot erittäin ystävällisesti myös sähköpostissa.

Myyjä vastasi laittamalla pari sähköpostia ja lähetti tekstiviestinkin, että puhelimen voi palauttaa jne, mutta koska en sattunut olemaan koko päivää koneella vaan luin viestit vasta illalla hallisession jälkeen, hän oli ehtinyt jo suivaantua ja laittaa minulle kommentteja tyyliin "olen useaan kertaan ottanut yhteyttä ja sanonut, että puhelimen voi palauttaa". Pitää paikkansa, mutta olin unohtanut ilmeisesti ilmoittaa jossain virallisella foorumilla, etten ihan koko lauantaipäivää valitettavasti päivystä sähköpostiani tai edes kännykkääni.

Ehdotin lopulta, että koska sain tuosta ihan hyvät varaosat, saisin puolet rahoista takaisin. Näin tehtiin, ja kaikki olivat varmaankin ihan tyytyväisiä. Minua tosin jäi vähän korpeamaan se, miten hän laittoi mailissa huomautuksen, että minun pitää korjata palaute positiiviseksi, jolloin rahat lähtevät tililleni, "eikä sitten mitään ylimääräisiä selityksiä".

Tuntuu vähän omituiselta, miten ihmiset tuolla nyt varjelevat ulkoista mainettaan kynsin ja hampain välittämättä siitä, millaisen kuvan aidosti antavat ihmisille. Tälle myyjälle tuntui olevan annelimaisesti tärkeämpää se, miltä asiat ulospäin näyttävät kuin miten ne oikeasti ovat. Ostetaanko positiivista palautetta?