Jukka "lukio-Jukka" Jukka soitti, äsken klo 23.10. Oli tosi kummallista. Luulin ensin, että puhelu tulee vain vahingossa, kun puolet ihmisistä ei ymmärrä tallentaa puhelimeensa jotain Aatamia tai Aapelia vaan soittelevat vain kaikessa rauhassa vahinkosoittoja vastaajani täyteen.

Mutta ei Jukka soittanut vahingossa. Niillä oli joku lukion vuosikurssikokous, josta kyllä muistan nähneeni jonkun kutsun, mutta olihan se tosiaan just päällekkäin näiden Tampereen uintikisojen kanssa.

Kisat tietysti olivat vain oivallinen tekosyy väistää moinen sosiaalinen huvitus. En välttämättä tiedä, olisiko ollut henkisen vakauteni kannalta hyvä vai huono asia, jos olisin nähnyt kaikki tai edes suuren osan noista lukioaikaisista ihmisistä. Lukiovuosiin kuitenkin tiivistyi todella paljon hyvää, vaikka lukio itsessään ei syyllinen siihen kaikkeen ollutkaan.

En oikeastaan voisi olla vähempää kiinnostunut kuulemaan, miten minua huonommilla korteilla koulusta lähteneet ovat saavuttaneet juuri niitä asioita, joita minä haluaisin.

Enkä edes osaisi puhua mitään järkevää vaipanvaihdosta tai asuntolainasta. En edes haluaisi osata puhua.

Olen jotenkin niin jämähtänyt tuonne vuoteen 1999, että vuosikurssijuhla - tai jotkut bileet kai niistä oli jo saatu kehkeytymään - olisi vain repinyt kaikkia haavoja. Tietyllä tavalla Jukka ehkä oli yksi niistä suurimmista haavoista. Hän kun on ehkä maailman ainoa ihminen, jonka kanssa olen kyennyt luomaan aidon, syvällisen ystävyyssuhteen ilman mitään ylimääräistä säätöä tai romantiikannälkää.

Enkä silti siedä ajatusta siitä, että olen vain numerona kännykässä. Tiedän oikein hyvin, että olen ihan itse syypää kaikkiin ongelmiini. Harmi, kun itseään on sangen vaikea korjata.

Puhuimme - tai lähinnä minä puhuin akuutissa itsesäälissä rypien - puolisen tuntia. Itkin koko ajan. Oli ihan samanlainen olo kuin terapeutin vastaanotolla. Toivottavasti ei tule yhtä isoa laskua perässä.

Käskin valehdella, että olen Tampereella teettämässä itselleni rasvaimua ja kerjäämässä Jaria takaisin. Sekin kai kuulostaisi sankarillisemmalta kuin muutama aito fakta.